مطالب علمی- ورزشی- طنز

مطالب علمی- ورزشی- طنز


خبرآنلاين: قرار بود مصاحبه زوج واليباليست باشد اما سؤالاتي که از پوريا فياضي دريافت‌کننده تيم‌ملي واليبال پرسيده شد به سئوالات از همسرش مهتا محمدي چربيد. پوريا که تازه از رقابت‌هاي انتخابي المپيک برگشته حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشت. او هنوز هم از نگرفتن سهميه المپيک افسوس مي‌خورد اما از طرفي معتقد است فعلاً بايد به ليگ جهاني فکر کرد. با اينکه ايمان دارد اگر تيم‌ملي ايران المپيکي مي‌شد، مي‌توانست در لندن شگفتي‌ساز باشد اما دلش گواهي مي‌دهد که حضور در ليگ جهاني هم مي‌تواند اين ناکامي را جبران کند و هم زمينه‌ساز حضور موفق ايران در المپيک 2016 برزيل باشد.

*ژاپن را خيلي خوب برديد.
فياضي: ژاپن تمام شده است. يعني به نظر من که خودم تجربه بازي با نوجوانان و جوانانشان را هم در اين چند سال دارم، پشتوانه خوبي هم ندارد.

*دوست داشتيم برايمان از رفتن به المپيک بگويي ولي حيف که نشد. حالا بايد از افسوس المپيک بگوييد چي شد که نشد؟
فياضي: خانم رنجبر شاهد بودند. بچه‌ها هرچه در توان داشتند رو کردند ولي استراليا در بهترين روزش خيلي خوب جلوي ما بازي کرد و ما هم هرچه تلاش کرديم نشد يعني واقعاً بهترين بازي استراليا در اين مسابقات مقابل ما بود، واقعاً بدون خطا بازي کردند. حتي دو تا از دريافت‌کننده‌هايش که سرويس مي‌زدند، جزو بهترين سرويس‌‌زن‌هايشان بودند. 6، 7 سرويس صددرصد زدند که خطا نشد در حالي که در بازي قبلي‌شان هيچ وقت چنين تعادلي نداشتند. يعني ما به بهترين روز استراليا خورديم همه تلاشمان هم کرديم، اگر نگاه کنيد ست‌هايمان هم با اختلاف کم 2، 3 پوئن باختيم ولي آنها بهترين روز‌شان بود.

*شما قبل از بازي‌ها هم يک بازي دوستانه با استراليا داشتيد، در آن بازي سخت هم 3-2 برديد.
فياضي: بالاخره استراليا هم تيم خوبي است. دو تا از دريافت‌کننده‌هاي آنها در ليگ ايتاليا بازي مي‌کنند. خيلي لژيونر در تيم‌شان دارند و تيم بسيار خوب و بلندي هم هست. حتي خيلي از تيم‌ها را هم اذيت کردند. آن بازي دوستانه را هم که انجام داديم شرايط متقابل بود. يعني اگر آنها ما را آناليز کردند ما هم آنها را آناليز کرديم يعني همان‌طور که آنها ما را مي‌شناختند ما هم از آنها شناخت پيدا کرديم. نمي‌شود گفت چون ما اين بازي را انجام داديم در باخت‌مان تأثير‌گذار بود. تيم‌ملي استراليا دو ماه خارج از کشورش اردو داشت. يعني از بازي‌هاي دوستانه‌اش وارد مسابقات ژاپن شد و ديگر به استراليا برنگشت. با تيم‌هاي بزرگ ايتاليا، فرانسه و... بازي‌هاي تدارکاتي خيلي خوبي داشتند.

*اگر قبل از مسابقات کسي مي‌خواست صحبت کند مي‌گفت ايران، ژاپن، کره، چين و در آخر استراليا ولي قصه دقيقاً برعکس شد.
همه تيم‌هايي که با صربستان بازي مي‌کردند نهايت تا امتياز 14، 15 مي‌آمدند و بعد هم با اختلاف 10 پوئن هر ست را واگذار مي‌کردند ولي تيم ما پا به ‌پاي آنها جلو رفت حتي يک ست 24-21 جلو بوديم از آنها و يکي از بازيکنانشان باعث شد که ست را ببرند.

*در دو ست مختلف همان بازيکن را آوردند و دو ست را بردند.
فياضي: بله، درست است ولي شماره يک‌شان هم سرويس زد و دو پوئن مستقيم گرفت. اعتماد به نفسش خيلي براي من جالب بود. اين اعتماد به نفسي که در تيم‌ملي صربستان و بازيکنانش بود در تيم‌ملي ما هنوز صددرصد نشده چون ما بازي‌هاي بين‌المللي خيلي زيادي نداشتيم. درست است که اول مي‌خواستيم به المپيک برويم ولي به نظر من اول ليگ جهاني، بازي خوب و بعد ان‌شاءالله المپيک. من قول مي‌دهم که اگر تيم‌ملي ايران امسال وارد ليگ جهاني شود و بازي‌هاي خوبي داشته باشد و حداقل از اين سه سال، دو سالش را در ليگ جهاني باشد به راحتي به المپيک برزيل مي‌رود.

*مشکل ما اين است که نمي‌توانيم اين همه سال در اوج باشيم.
فياضي: اتفاقاً بهترين زمان الان است. جوانان خيلي خوبي دارند به واليبال تزريق مي‌شوند. الان ما در واليبال22، 23 بازيکن داريم که همه‌شان مي‌توانند در تيم بزرگسالان بازي کنند. يعني هيچ ضعفي نداريم که مثلاً 2 بازيکن مصدوم شوند. فقط اينکه الان در پست پشت خط‌زن خيلي بهتر شديم، در پست دريافت‌کننده که ترافيک بزرگي است يعني بازيکنان خيلي خوبي داريم. فقط احساس مي‌کنم در پست سرعتي‌زن کمي به زمان نياز داريم که البته در اين پست هم جوانان خوبي داريم چون پست بسيار حساس و سنگيني است.

*يعني جانشين براي نادري و موسوي؟
فياضي: البته سيد که هنوز خيلي جا دارد. علي نادري هم که اگر بد‌نسازي خيلي خوبي داشته باشد فکر مي‌کنم بتواند چند سالي براي واليبالمان مفيد باشد. الان يک بازيکن در تيم‌ملي ايتالياست که با 38 سال سن دارد بازي مي‌کند، المپيک قبلي هم بود. اين المپيک هم بازي مي‌کند. هم‌پست علي نادري هم هست.

*اتفاقاً آقاي داورزني در توکيو در سفارت گفت اگر نادري روي فرم باشد مي‌تواند در المپيک بعدي هم براي ايران بازي کند. حضور نادري خيلي در تيم براي بچه‌ها مفيد است.
فياضي: نادر خيلي تلاش مي‌کند و با تک‌تک بچه‌ها صحبت مي‌کند و به بچه‌ها روحيه مي‌دهد ولي اگر بخواهد سرحال بماند بايد فشار را از رويش بردارند يعني الان بايد استراحت کند بعد بيايد در اردوي تيم‌ملي. خوب وزنه بزند و خوب تمرين کند. مثلاً الان بايد با کاله برود براي جام باشگاه‌هاي آسيا. نبايد روي او زياد فشار باشد ولي خدا را شکر خوب کار کرده.

*فکر مي‌کنيد قصه را در بازي با صربستان باختيد يا بازي با استراليا؟
فياضي: من فکر مي‌کنم اولين حريفان ما تيم‌هاي آسيايي بودند. امسال هم البته ظلم شد به اين دليل که المپيک بدون تيم‌هاي آسيايي برگزار مي‌شود. ظاهراً استراليا هم جديداً تيم آسيايي شده.

*الان استراليا در فوتبال و واليبال جزو آسياست. درست است؟
بله همين طور است.

*استراليا عضو شوراي المپيک آسيا نيست ولي عضو کنفدراسيون واليبال آسيا هست.
فياضي: در واليبال جزو آسيا بود، جدا شد دوباره برگشت چون براي سال 2003 هم فکر مي‌کنم استراليا براي المپيک انتخاب شد.

*استراليا قبلاً چطور به المپيک مي‌رفت؟
فياضي: دقيق نمي‌دانم با تيم‌هاي آمريکاي جنوبي بازي مي‌کرد.

*يعني دو بار به المپيک رفته و هر دو بار هم از آسيا؟
فياضي: بله و هر دو بار هم حق ما را خوردند. سري پيش که فکر مي‌کنم پارک سرمربي بود ايران فقط با يک باخت به چين به المپيک نرفت.

*شما اگر چين را به جاي 3-2، 3-1 برده بوديد الان المپيکي بوديد.
فياضي: تيم چين هم تيم خيلي خوبي بود. روز آخر که با استراليا افتضاح بازي کرد ما جا خورديم. ما پاي لپ‌تاپ‌ها نشسته بوديم از نتيجه بازي خبردار شويم. چين با امتياز‌هاي 12-25، 13-25 و 20-25 باخت حتي يک ست 18-20 جلو بود که 20-25 باخت. يک‌دفعه 7 امتياز داد حتي ما شک کرديم که شايد تباني بوده ولي پيگيري که کرديم گفتند نه، اين‌طور نبوده، ما خيلي تعجب کرديم ولي براي ما خيلي مشکوک بود چون تيم چين واقعاً تيم قدرتمندي بود.

*ولاسکو مي‌گفت چين از همه تيم‌هاي آسيايي قوي‌تر است. بعد از بازي با تيم پارک مي‌گفت من از چين خيلي مي‌ترسم. مي‌گفت چين 5 تا بازيکن خوب دارد، تيم پارک سه نفر است. چين از کره پيچيده‌تر بازي مي‌کند.
فياضي: اسکلت اين تيم، در سال 2007 مکزيک در مسابقات نوجوانان جهان بودند، پشت‌خط‌زن (شماره 10)، پاسور و دريافت‌کننده‌شان (شماره 7).

*ولي عجيب بود با اينکه چين هم اميد سهميه المپيک داشت ولي جلوي استراليا خيلي بد بازي کرد.
فياضي: چين نبايد ست به استراليا مي‌داد. وقتي ست اول را باخت بازي را بي‌خيال شد.

*حالا فکر مي‌کنيد ولاسکو مي‌ماند و قصه ادامه پيدا مي‌کند؟ الان مردم يک ذره سرد شده‌اند. مردم خيلي اميدوار شده بودند. جالب است تيم‌ملي که به استراليا باخت انگار دنيا به آخر رسيده بود. فکر مي‌کنم براي بچه‌هاي خودمان هم همين‌طور بود. درست است؟
فياضي: نگاه خود بازيکنان با مردم خيلي فرق مي‌کند در ورزش. ما بازي سوم با استراليا بازي کرديم. 4 تا بازي ديگر تا آخر تورنمنت مانده بود. واليبال ورزشي است که هر بازي شرايط خاص خودش را دارد نه اينکه شما ژاپن را يک بار ببري و انتظار داشته باشي تا 10 سال ديگر ژاپن را شکست دهي.

*دقيقاً همين انتظاري که خود بچه‌هاي ما داشتند و مي‌گفتند ما استراليا را قبلاً برديم و در اين بازي هم استراليا را مي‌بريم.
فياضي: من قبلاً به شما گفته بودم. بعد از بازي دوم با چين، که ما بايد از بازي با چين درس بگيريم. بچه‌ها هم همين‌طور بودند. نه اينکه از پيش برده، استراليا را تصور کنند ولي خب آنها خيلي خوب بودند و هر بازي شرايط خاص خودش را دارد و ست‌ها را هم با اختلاف کم 2، 3 پوئن باختيم.

*مشکل اينجاست که شما در اين بازي‌ها در 2، 3 امتياز آخر مي‌باختيد دقيقاً برعکس بازي‌هاي جهاني که در 2، 3 پوئن آخر شگفتي‌ساز مي‌شديد.
فياضي: در واليبال همين 2، 3 پوئن آخر مشخص مي‌کند چه کسي برنده باشد.

*شايد چون همه انتظار سهميه داشتند.
فياضي: همين براي ما مشکل‌ساز شد همين گفتن سهميه، رفتن به المپيک و اين چيزها باعث شد بچه‌ها روي اين مسئله حساس شوند. مثلاً‌ بازي با پورتوريکو را همه انتظار داشتند 3 بر صفر ببريم در حالي که تيم خيلي خوبي بود با اينکه به همه تيم‌‌ها باخته بود. حتي در بازي با ژاپن هم به بالاي 30 رسيدند و بالاخره ژاپن بازي را برد. درست است که بازي با پورتوريکو را 3 بر يک برديم ولي بچه‌ها خيلي سفت بودند. وقتي انتظارات بالا مي‌رفت، نمي‌گذاشت بچه‌ها توانايي‌هايشان را به نمايش بگذارند. استرس که سراغ آدم بيايد، نمي‌گذارد آن چيزي که هست را نشان دهد. اين هم فقط به خاطر انتظار مردم بود. بچه‌ها هم دوست نداشتند شرمنده مردم شوند و تا آخرين لحظه هم تلاشمان را کرديم و حتي از تهران مي‌شنيديم که يکي از دوستانمان گفت من تلويزيون نداشتم و در وليعصر از يک فروشگاه بزرگ در خيابان بازي را نگاه مي‌کردم.

* مثلاً در جام‌جهاني طوري شده بود که همه ساعت 5 صبح بلند مي‌شدند و بازي‌ها را مي‌ديدند. آن موقع از فوتبال هم دلسرد شده بودند يعني يک غرور ملي شده بود.
فياضي: مردم ما خيلي به ورزش مملکت لطف دارند مخصوصاً به واليبال و بچه‌ها هم در اين مدت پيشرفت خوبي داشتند. پارسال شما ديديد که جلوي 16هزار نفر تيم چين را 3 بر يک برديم. درست است که يک ست داديم ولي تيم چين سوار بازي هم بود ست اول. شما خودت را جاي بازيکن بگذار که 16 هزار نفر در سالن، ساعت 5 بعد از ظهر همه از سر کار آمده‌اند و بازي را نگاه مي‌کنند اگر يک موقع بازنده باشي بايد جوابگو باشي چون توقع قهرماني داشتند. اين همه تماشاچي اثر عکس روي بازيکن مي‌گذارد. استرس مي‌آورد. مثلاً بازيکنان ژاپن در فروشگاه‌هايشان يا هر جاي ديگر که بگويي عکس‌هايشان بود. يعني تلويزيون‌شان خيلي گسترده از آنها قهرمان درست کرده بود. اگر نگاه کني در 3، 4 سال گذشته ژاپني‌ها هيچ کار بزرگي انجام نداده‌اند و فقط از سال 2003 بازي‌ها را خريده‌اند و 10 سال است که بازي‌هاي جايزه بزرگ، انتخابي المپيک و جام‌جهاني در کشورشان برگزار مي‌شود اما هيچ نتيجه خوبي هم نگرفته‌اند ولي تلويزيون پشت‌شان است و از آنها قهرمان درست کرده. مثلاً اگر در کشورشان اسم يکي از آنها را بياوري پيراهنش را يک ميليون ين مي‌خرند. در اين چند وقت رسانه‌ها خيلي خوب از ورزش حمايت کردند ولي گاهي که يک نتيجه دلخواه به دست نمي‌آيد مثل همين نرفتن به المپيک به خاطر يک امتياز، انتقادها شروع مي‌شود. بايد کمي بيشتر واليبال ساپورت شود. اگر ما بنشينيم و فقط در مورد نرفتن به المپيک صحبت کنيم، آقاي داورزني و آقاي ولاسکو را زير سؤال ببريم، اين ليگ جهاني که يکي، دو ماه ديگر است را هم از دست مي‌دهيم.

* قهرمان AVC کاپ با مصر بازي کند به ليگ جهاني مي‌رود؟
فياضي: بله.

* پولي را که بايد مي‌دادند، دادند؟
فياضي: اول بايد سهميه گرفته شود بعد ديگر خود مديران مي‌دانند که چه کار کنند.

* الان شما يک پيروزي خيلي بزرگ آورديد و يک باخت. معمولاً مردم ما تا وقتي مي‌بريد، مي‌گويند فضا خوب است اما اگر باخت بعدي را بياوري مي‌گويند پول که وارد شد، واليبال را خراب کرد. تا به حال روي اين موضوع فکر کرده‌ايد؟
فياضي: در واليبال سال قبل شايد دو، سه بازيکن بودند که حدود 400، 450 ميليون گرفتند. آنها هم در تيمي که بودند 20 تا 30 درصد جريمه شدند. پس 30 درصد هم کم کنيد، يعني فقط سه تا بازيکن در واليبال ايران دارند پول نجومي مي‌گيرند که واقعاً هم مثل آنها وجود ندارد. يعني بازيکني که مثل او در کشور نيست نبايد 450 ميليون بگيرد؟ الان برج 4 است و من هنوز 40درصد قراردادم را از باشگاه نگرفته‌ام. در باشگاهي هم بازي کرديم که با يک بودجه کم جوانگرايي کرده بودند. مثلاً آرش کمالوند با اينکه بهترين بازيکن آسيا بود اما قراردادش خيلي پايين بود.

* تا 3، 4 سال پيش پول قرارداد واليبالي‌ها 20، 30 ميليون بود.
فياضي: کسي که در تهران بازي مي‌کند، ماليات خيلي سنگيني مي‌دهد. هم بايد ماليات فدراسيون را بدهد و هم ماليات باشگاه. يعني 25درصد از پولش براي ماليات مي‌رود. بعد يک ورزشکار حرفه‌اي آسيب‌ديدگي دارد. مثلاً امير غفور که پشت‌خط‌زن است، خيلي آسيب‌ديدگي داشت و کتفش تير مي‌کشيد. اين بازيکن حرفه‌اي 5، 6 سال مي‌تواند پول خوب بگيرد ولي بعد از آن نمي‌تواند پول خوب بگيرد و شغل ديگري هم ندارد. اگر پولي نگيرد چطور مي‌خواهد زندگي‌اش را بگذراند؟ يعني قراردادهاي واليبال نجومي نيستند. خيلي از اسپانسرها هم اين‌طور نيستند که بخواهند خيلي هزينه کنند.

* الان رسانه‌ها خيلي روي اينکه قرارداد واليبال و بسکتبال رفته بالا، آنها هم مثل فوتبال افت مي‌کنند، زوم کرده‌اند.
فياضي: نه، اصلاً اين طور نيست. اگر قرار باشد پول در ورزش بيايد، چرا بايد ورزش افت کند؟ شما فکر کنيد يک فوتباليست چرا اين‌قدر پول مي‌گيرد؟ چون اين‌قدر که مي‌دود، در سنين بالاتر گشادي آئورت قلب مي‌گيرد. اغلب فوتباليست‌ها اين بيماري را دارند. همه فکر مي‌کنند يک ورزشکار حرفه‌اي بيشتر عمر مي‌کند در حالي که يک ورزشکار حرفه‌اي به قدري فشار رويش است که شما بيشتر از يک ورزشکار حرفه‌اي عمر مي‌کنيد. منتقدان بايد اين سختي‌هاي ورزشکارها را هم بدانند. مثلاً آرش کمالوند بهترين بازيکن آسيا شد ولي امسال به خاطر آسيب‌ديدگي نمي‌تواند در ليگ‌برتر پول بگيرد. امسال خانه‌نشين است و هيچ درآمدي ندارد. مطمئن باشيد هيچ‌کس از او حمايت نمي‌کند. اين همه مي‌گفتند آرش کمالوند در راه ايتاليا، در راه برزيل، دکتر الکس... بهترين دکتر جراح، ولي در نهايت دکتر کيهاني در تهران عملش کرد. تا دو هفته هم به او زنگ مي‌زدند که حالت چطور است و چه‌کار مي‌کني. تاکسي گذاشته بودند که با آن به فيزيوتراپي برود. بعد از دو هفته زنگ زدم که چه‌کار مي‌کني؟ گفت منتظر تاکسي بودم که به فيزيوتراپي بروم، نيامد. زنگ زدم گفت به من گفتند نرو. خب کسي که کمتر از 6 ماه پيش بهترين بازيکن آسيا شده و دل 70 ميليون نفر را شاد کرده، نگذاشت 16هزار نفر با ناراحتي از ورزشگاه بيرون بروند، حقش اين است؟ بعد مي‌گويند قراردادهاي واليبال خيلي بالا رفته. ورزش حرفه‌اي اين چيزها را هم دارد.

* فکر مي‌کنيد ولاسکو مي‌ماند يا مي‌رود؟
فياضي: الان تيم‌هاي موفقي که وجود دارند، سعي کرده‌اند که خيلي تغيير در مربيانشان ايجاد نکنند. آقاي ولاسکو هم نتايج خيلي خوب گرفته.

* ولاسکو خودش اين انگيزه را دارد که بماند؟ به نظر مي‌رسيد که آمده بود با ايران به المپيک برود و کار بزرگي انجام دهد.
فياضي: صددرصد. باز هم راه هست. آقاي ولاسکو براي تيم‌ملي برنامه چند ساله دارد. مربي‌اي که بهترين نتايج را در هر جاي دنياي مي‌گيرد بايد حداقل به او چهار سال زمان داد. بايد بازيکنان را بشناسد و يک برنامه‌ريزي برايشان انجام دهد. سال اول شکست، دوم شکست، سوم نتيجه خوب و چهارم بهترين نتايج از اين به بعد شروع مي‌شود. الان درست است که تيم‌ملي ما براي المپيک شکست خورده اما شخصيت خودمان را حفظ کرديم. هيچ تيمي جلوي صربستان نتوانست براي بيشتر از 15 پوئن بجنگد ولي تيم ما شايسته بود که آن بازي را به نفع خودش تمام کند. اگر ما چند تا بازي دوستانه بيشتري داشتيم، مطمئن باشيد که صربستان را هم شکست مي‌داديم. ما به تجربه آنها باختيم. صربستان واقعاً از لحاظ حمله‌اي تيم خيلي خوبي بود. مثل تيم ما که هر وقت توپ را خوب به دست معروف رسانديم، نهايت يک دفاع روي دست اسپوکر وجود داشت و حمله با موفقيت انجام مي‌شد. تيم صربستان هم با آن پشت‌خط‌زني که 2 متر و 10 سانت قد داشت و آن قدرتي‌زن‌هاي گردن‌کلفت و دو تا سرعتي‌زن‌هايي که قهرمان ليگ ايتاليا شده بودند و يکي از آنها هم بهترين ليدر بلوکر ليگ ايتاليا شد، اگر مي‌خواستي سرويس ساده بزني مطمئن باش که امتياز از دست مي‌دادي. ولاسکو هم مي‌گفت برويد و با اعتماد به نفس سرويس خوب بزنيد که بتوانيد در دفاع روي تور موفق باشيد. چون تيم ما در دفاع روي تور خيلي خوب بود. در مسابقات جهاني هم ديديد که علي نادي بهترين دفاع شد. در هر بازي هم يک دستوري به بازيکن مي‌دهد که مطابق بازي‌هاست. مثلاً در بازي با کره سرويس‌هاي موجي که مي‌زديم، نبايد ريسک مي‌کرديم و فقط بايد رد مي‌شد. چون تيمي نبودند که از لحاظ حمله‌اي خيلي گردن‌کلفت باشند ولي در بازي با صربستان ريسک کرديم. هر بازي شرايط خاص خودش را دارد و سرمربي دستور مي‌دهد که چطور باشيم.

* خودتان فکر مي‌کرديد فرهاد قائمي ستاره تيم شود؟
هر سال يک بازيکن شگفتي‌ساز مي‌شود. اوايل حمزه بود، بعد آرش کمالوند در جام ملت‌هاي آسيا بود. بعد من در بازي‌هاي جهاني و در اين بازي‌ها فرهاد قائمي و سال‌هاي بعد هم بازيکنان خيلي خوبي که باز هم شگفتي‌ساز مي‌شوند.

* همه اين بازيکنان هم از جوانان وارد مي‌شوند.
بله، درست است. کشور ما از لحاظ واليباليست‌ خيلي قوي است. مخصوصاً در پست دريافت‌کننده الان بازيکنان خيلي خوبي داريم. اگر کمي سرعتي‌زن‌هاي جوان هم بجنبند تيم‌مان کامل مي‌شود.

* از فرهاد نظري‌افشار چه خبر؟
فکر کنم براي ليگ تمرين مي‌کند. در اين پست اين‌قدر ترافيک بازيکن وجود دارد که هر دوره طبق نيازي که مربي دارد بازيکنانش را با سليقه و راحت انتخاب مي‌کند.

* حالا کمي وارد بحث خانوادگي شويم. چي شد که تصميم گرفتي همسرت هم واليباليست باشد؟
در محيط کارمان با هم آشنا شديم و احساس کردم در زندگي و حرفه‌ام خيلي مي‌تواند به من کمک کند و از روزي که وارد زندگي شده‌ام روز به روز بهتر کار مي‌کنم. خانمم به خاطر مراسم عروسي و کارهايش اين دوره از تيم‌ملي استعفا داد و ان‌شاء‌الله از دور بعدي مسابقات برمي‌گردد. البته مصدوم هم هست.

* فکر مي‌کنيد واليبال سطح بانوان چقدر مي‌تواند رشد کند؟
مهتا محمدي: هيچ‌وقت نگاهي که به ورزش مردان بوده به ورزش بانوان نبوده. يعني ما هيچ بازي برو‌ن‌مرزي نداشتيم. ببينيد تازه مردان که اين‌طوري هستند مي‌گويند بازي تدارکاتي نداشتيم. در بانوان اصلاً چنين چيزي نيست. يعني ما يک ليگ خيلي ضعيف داريم در سطح بازي‌هاي محلات و شهرداري. بعد فکر کنيد مي‌آيند از همين‌ها بازيکنان را براي تيم‌ملي انتخاب مي‌کنند سرمربي هم يکي از خانم‌هاست. اين يعني اصلاً هيچ پوشش‌دهي براي بانوان نيست.

* فکر مي‌کنيد امکان پيشرفت وجود دارد؟
مهتا محمدي: امسال خانم شعبانيان مربي بانوان است و اولين سالي است که سرمربي بزرگسالان است. او در تيم جوانگرايي کرد يعني هم از نظر فيزيکي رسيدگي کرد هم از نظر سن. سال‌هاي پيش اين‌طور نبود. اگر در سال‌هاي ديگر اين‌طور ادامه پيدا کند فکر کنم جواب بدهد ولي به شرطي که يک مربي چند سال بتواند کار کند. الان تيم بانوان در يک دوره سه تا مربي عوض کرده است.

* چطور از قانون سرباز قهرمان استفاده مي‌کنيد؟
فياضي: طبق قانون جديد نظام وظيفه بازيکن حدود 30 درصد از قرارداد باشگاهي را پرداخت مي‌کند و سرباز مي‌شود.

* در خود تيم‌ملي سرباز مي‌شويد؟
فياضي: بله، قانون خيلي خوبي است و جا دارد از نيروهاي مسلح تشکر کرد.

* واقعاً کار ديگري به جز واليبال انجام نمي‌دهند؟
مهتا محمدي: نه، ‌چون وقت نمي‌کنند و اين واقعاً سخت است چون تمام وقتشان را مي‌گيرد. ما خودمان جزو برنامه‌هاي زندگي‌مان است ولي الان نمي‌شود کاري کرد.

* به نظر شما اين تيم‌ملي با وجود امير حسيني و مهدي بازارگرد مي‌توانست نتيجه بهتري بگيرد؟ (چون خيلي‌ها معتقد بودند جايشان خالي بود.)
فياضي: اگر از خود آقايان بازارگرد و حسيني هم بپرسيد هيچ وقت، هيچ کس قولي نمي‌دهد. شايد مي‌آمدند بهتر مي‌شد و شايد هم بودند و بدتر مي‌شد. کادرفني با بررسي ليگ‌برتر و آمادگي بازيکنان، بچه‌ها را انتخاب کرد. مثلاً سعيد معروف در اين مسابقات خيلي آماده بود و فوق‌العاده کار کرد و بهترين پاسور مسابقات هم شد.

* منظورم اين است که بعضي‌ها مي‌گويند وقتي مي‌گوييد تيم کم‌تجربه بوده بايد از بچه‌هاي باتجربه استفاده مي‌کرديد؟
فياضي: به نظر من نبايد اين‌طور در نظر گرفت. تيم‌ملي بازيکن زياد دارد. الان شما مي‌بينيد که با اين همه تغييرات نسبت به جام‌جهاني باز هم تيم نتيجه خوبي گرفت. ما اگر بخواهيم فقط روي يک نسل از واليبال کار کنيم به ديوار مي‌خوريم. بايد روي بازيکنان جوان‌تر هم کار کنيم. اگر امسال فرهاد قائمي را دعوت نمي‌کرديم و با همان ارنج مي‌رفتيم فرهاد قائمي نمي‌توانست هيچ وقت خودش را نشان دهد. در مسابقات يک‌سري تغييرات لازم است. جوانان الان بايد بيايند خودشان را جا بيندازند که بتوانند در مسابقات برون‌مرزي بازي کنند و از يک برهه زماني 24، 25 سال بتوانند عالي براي تيم‌ملي بازي کنند.

* فکر کنم مشکلي که در فوتبال هست در واليبال هم هست يعني هر بازيکن جواني که مي‌خواهد بيايد مقداري سنگ‌اندازي مي‌کنند يا اينکه سد راهش مي‌شوند؟
ببينيد اول آرش کمالوند با 21 سال سن از تيم جوانان وارد تيم‌ملي شد و براي تيم‌ملي فوق‌العاده کار کرد، همين باعث شد که امير غفور وارد تيم‌ملي شود. اين بود که هم دست مربي باز شد و هم اهالي رسانه ورزش، خود فدراسيون به جوانان علاقه نشان داد. امير غفور هم جواب داد او در بازي‌هاي تهران خيلي خوب بازي کرد. بعد هم که مرا اضافه کردند و من هم به خاطر اينکه توانستم خوب کار کنم اين خوب کار کردن جوانان باعث شد هم نگاه مردم بهتر شود و هم دست مربيان در انتخاب جوانان براي تيم‌ملي بازتر شود به خاطر همين بود که الان به جوانان بيشتر اعتماد مي‌کنند. اگر جواب نمي‌دادند بيشتر روي تجربه تکيه مي‌کردند.

* البته تيم گوانگ‌ژو تيم خوبي بود.
بله تيم خيلي خوبي بود ولي اين تغييرات در همه جاي دنيا انجام مي‌شود. برزيل يک-3 به لهستان باخت من پاسور تيم را که نگاه کردم ديدم ريکاردو را دوباره به تيم دعوت کردند. سه سال نبود. مثلاً در يک برهه زماني دو تا پاسور جوان آوردند و سه سال با آنها کار کردند و نتايج خوبي گرفتند الان براي ليگ جهاني ريکاردو در ليگشان خوب کار کرده و دوباره به تيم‌ملي دعوت شده. مربيان بزرگ مثل مربي تيم برزيل و آقاي ولاسکو اين کار را انجام مي‌‌دهند از بازيکنان باتجربه در يک مقطع زماني استفاده مي‌کنند و از جوانان در يک مقطع زماني ديگر.

* نمونه‌اش سعيد معروف بود که البته خودش براي بازي‌هاي تهران نيامد.
اگر سعيد برخورد بدي مي‌کرد الان نمي‌توانست در تيم‌ملي بازي کند. سعيد آمد خيلي محترمانه مشکلي که داشت را به خود آقاي ولاسکو گفت و آقاي ولاسکو هم قبول کرد و گفت در تيم‌ملي هيمشه به روي تو باز است. سعيد رفت و کار کرد، تيمشان را قهرمان ليگ کرد و به تيم‌ملي برگشت. البته آقاي حسيني هم واقعاً براي تيم زحمت کشيد. يعني درست است که امير حسيني بالاي 30 سال است ولي هر وقت تمريناتش و مسابقات را مي‌ديدم ذوقي که براي بردن دارد مثال‌زدني است. الان هر دو پاسورمان واقعاً پاسورهاي خوبي‌اند. شما اگر خودتان را جاي آقاي ولاسکو بگذاريد نمي‌دانيد کدام را انتخاب کنيد و براي انتخاب به مشکل مي‌خوريد. مي‌دانيد که يکسري از پاسورها با يکسري از بازيکنان روان‌تر بازي مي‌کنند. تيم ما نسبت به جام‌جهاني خيلي سرعتي‌تر شده بود. سرعت بازيمان خيلي بيشتر شده بود مخصوصاً‌ وقتي که دريافت خوب به دست سعيد معروف مي‌رسيد.

* خب خانم محمدي! شما کي برمي‌گرديد به واليبال؟
من امسال واقعاً‌ شرايطم سخت بود. اينکه چه تيمي تو را مي‌خواهد براي ماندن واقعاً‌ سخت است يعني 6 ماه تو بايد از زندگي‌ات بزني براي هيچي.

* واقعاً‌ براي هيچي؟
براي هيچي. من خودم اين تجربه را داشتم و خودم از اين عشق و عرق پر شده بودم. از طرفي وقتي مي‌بينم که پوريا تمرين مي‌کند و مي‌آيد اين نيازها در من پر مي‌شود. واقعاً خيلي خسته بودم و امسال را به خودم استراحت دادم ان‌شاء‌الله از ليگ شروع مي‌کنم تا ببينم چه مي‌شود.

* در کدام تيم بازي مي‌کني؟
مهتا محمدي: گاز تهران.
فياضي: هنوز معلوم نيست.

* در سايپا نمي‌ماني؟
امسال چون دوم شديم سايپا مي‌خواهد جريمه‌مان کند. قرار است 15 درصد از قراردادمان را کم کند.

* يک مصاحبه از خانم شعبانيان؛ خواندم که گفته بود الان دو، سه سال است که تيم بانوان مسابقه با تيم‌هاي خارجي نداشته است.
دو، سه سال است؟ خيلي بيشتر. در بانوان اصلاً‌ رشد به وجود نمي‌آيد يعني سال اول که من بازي مي‌کردم 12تيم در ليگ بودند. امسال 8 تا تيم شدند که 2 تيم هم انصراف دادند و شدند 6 تيم. بعد چون اسپانسري وجود ندارد همه به آن تيم‌هايي مي‌روند که خوب پول مي‌دهد.

* قراردادهاي شما چقدر است؟
فکر مي‌کنم امسال سقف 12 ميليون بود.

* 12 ميليون که چيزي نيست مي‌شود ماهي 600هزار تومان.
فياضي: در حالي که يک جفت کتاني‌شان 500 هزار تومان است و يک جفت زانوبند 80 هزار تومان. حساب کنيد يک ورزشکار تغذيه‌اش با يک آدم عادي خيلي فرق مي‌کند. شما تمرين ما را ببينيد؛ 180 کيلو وزنه مي‌گذارند روي دوشمان و مي‌گويند بنشين و سريع بالا بيا. خوب با چلوکباب، آبگوشت و... نمي‌شود اين وزنه را بالا کشيد. فقط شنيدند مبلغي که يک ورزشکار مي‌گيرد شيرين است. در حالي‌که بعد از ازدواجمان من و خانمم حتي يک مسافرت هم نرفته‌ايم. من تا قبل از اينکه به اينجا برسم در پتروشيمي ماهشهر بازي مي‌کردم. 17 ساله بودم اما سه ماه پدر و مادرم را نديدم. کسي که مي‌آيد مي‌گويد چرا اين پول‌ها را مي‌گيرند حقش است، بپرسد ولي اين سختي‌ها را هم بايد ببيند.

*الان چند سالت است؟
20 سال.

*الان اگر بچه‌هاي بلندقد را ببيني معرفي مي‌کني؟
براي تست دادن معرفي مي‌کنم به مربيان نوجوانان و جوانان سايپا چون آنها را مي‌شناسم و ديده‌ام.

*آقاي فياضي! فکر مي‌کنيد براي ليگ جهاني بايد چه‌کار کنيد. الان خوب استراحت کرديد؟
من که در خدمت همسرم بودم (با خنده). در همه جاي دنيا همين‌طور است. بازيکنان زياد استراحت نمي‌کنند، از باشگاه‌هاي‌شان به مسابقات ليگ جهاني مي‌روند از آنجا به انتخابي المپيک و از آنجا دوباره مي‌روند در باشگاه‌هاي‌شان بازي مي‌کنند.

*بچه‌هاي واليبال ايران انگار کمي تي‌تي‌شي هستند درست است؟
اردوي تمريني به نظرم کوتاه شده و بازي بيشتر. هرچه بيشتر بازي کني هم تجربه‌ات بيشتر است هم اينکه آمادگي تيمي‌ات بالا مي‌رود و هم تيم در شرايط مسابقه قرار مي‌گيرد. اگر ما اردوي جمهوري چک برايمان درست مي‌شد با استراليا بازي نمي‌کرديم. الان بيشتر بازيکنان بايد در مسابقه باشند تا تمرين، بالاخره ما ضعف‌هايي در اين مسابقات از خودمان نشان داديم که لازم است برطرف شود. آقاي ولاسکو از آنها نکته‌برداري کرده و حتماً براي برطرف کردن آن برنامه دارد.

*اگر ما المپيکي مي‌شديم برايمان زود نبود؟
آرزوي خود من بود که به المپيک برويم. به نظر من درست است که المپيکي نشديم ولي تيم احترامي که بايد در دنيا پيدا مي‌کرد، به دست آورد، نگاه‌ها خيلي عوض شد. الان از تيم‌‌ملي لهستان دعوتنامه براي ما مي‌آيد. خيلي از تيم‌هاي بزرگ جهان براي تورنمنت‌هاي‌شان از ايران دعوت مي‌کنند؛ هم براي تيم‌هاي پايه و هم براي تيم بزرگسالان.

*اين قصه از کجا شروع شد؟ من فکر مي‌کنم از بازي خوبمان جلوي تيم‌‌ملي ايتاليا در جام‌جهاني زمان حسين معدني.
در واليبال خيلي‌ها مشوق تيم هستند. مثلاً مربي‌اي که تيم را از او گرفته‌اند، مي‌آيد براي تشويق تيم در حالي که در فوتبال چنين چيزي نيست. يک چيزي بگويم مثلاً من، همسرم، پدرم و مادرم همه با شغل من گره خورده‌اند. يعني شايد باور نکنيد استرسي که پدر و مادر و همسرم موقع مسابقه دارند من را نگران مي‌کند. نه تنها خانواده‌ من بلکه خانواده همه بچه‌ها درگير هستند. بعد مثلاً وقتي باخت مي‌دهي و به خانه مي‌آيي در زندگي‌ات هم تأثير مي‌گذارد.
مهتا محمدي:امسال که سايپا دوم شد دقيقاً شب قبل از عيد بود. ما تا يک هفته بساط داشتيم. خيلي بد بود چون واقعاً زحمت کشيده بوديم براي تيم.
فياضي: چون پارسال و سال قبل هم سايپا دوم شده بود، امسال سه روز بعد از باخت از خانه بيرون نيامدم. امسال که با جوانان نايب‌قهرمان شد. آرش کمالوند را که اواسط فصل از دست داديم. دو تا ملي‌پوش داشتيم؛ مهدوي و کمالوند که بعد از بازي‌هاي جام‌جهاني که برگشتيم کمالوند را به‌خاطر مصدوميت از دست داديم. ضربه سختي بود که يکي از بهترين بازيکنان تيم آسيب ديد ولي تيم به خوبي کارش را ادامه داد. ما فقط يک مهدي مهدوي را داشتيم بقيه جواناني مثل سامان فائزي، آرمين تشکري، مجتبي يوسفي و خود من بودند. حتي ما دو نفر از پشت خط‌زن‌هايمان آسيب ديدند و يک پشت خط‌زن ديگر به تيم اضافه شد، حتي با پول‌هاي خيلي ناچيزي توانستيم دوباره فيناليست ليگ شويم.

*در ليگ امسال کدام تيم را براي قهرماني مي‌خواهند ببندند؟
فکر مي‌کنم امسال وضع واليبال خيلي خراب باشد. از سال‌هاي قبل شروع به يارگيري مي‌کردند و يک سقفي مشخص مي‌شد ولي امسال فعلاً هيچ خبري نيست.

*ليگ کي شروع مي‌شود؟
آخر شهريور يا مهر.

*بعد از بازي صربستان بود که شب ولاسکو گفت من در نشست خبري به خبرنگاران گفتم نيم ساعت به شاگردانم اجازه مي‌دهم براي باخت غصه بخورند الان پنج دقيقه هم گذشته. شما هم سرميز بوديد. واقعاً باخت را فراموش کرديد؟
فياضي: ما يک مقدار عصبي شده بوديم و تيم هم تيم جواني بود. اگر ما مي‌خواستيم غرق آن باخت شويم مطمئن باشيد که باخت‌هاي بيشتري مي‌داديم. آقاي ولاسکو مي‌خواست ما سريع‌تر اين مسئله را فراموش کنيم که روي بازي‌هاي ديگر تأثير نگذارد.

*واقعاً آن باخت را فراموش کرديد يا اينکه کنار گذاشتيد؟
کنار گذاشتيم چون مسلماً هيچ باختي را در زندگي‌ نمي‌توان فراموش کرد. اگر فراموش کنيم از آن درس نمي‌گيريم ولي آن را کنار مي‌گذاريم و به جلو نگاه مي‌کنيم. بعد که کارمان به جايي رسيد نگاهي مي‌کنيم که چه‌کار کرديم و چه‌کار نکرديم. من فکر مي‌کنم اگر ما وارد المپيک مي‌شديم يکي از شگفتي‌هاي المپيک را ما رقم مي‌زديم فکر مي‌کنم مي‌توانستيم جزو 5 تيم برتر باشيم.

*اگر به ليگ جهاني برويد نرفتن به المپيک جبران مي‌شود؟
فياضي: به نظر من اول ليگ جهاني بعد المپيک.

*ليگ جهاني هيجان گذشته را دارد؟ البته شايد به‌خاطر المپيک امسال نداشته باشد.
البته اين را مي‌گويند ولي برزيل با تمام قوا کار مي‌کند. ايتاليا با تمام قوا در ليگ جهاني است. اين بازي‌ها دوستانه در آغاز سال مي‌تواند زمينه‌اي براي ورود به المپيک باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: محمد حسین لشگری ׀ تاریخ: دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mohammad.jordan.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com