مطالب علمی- ورزشی- طنز

مطالب علمی- ورزشی- طنز


دوازدهمين دوره ليگ برتر روز 29 تير آغاز مي‌شود، اما از همين حالا قابل پيش بيني است که با گذشت چند هفته از شروع اين فصل هم، تيغ تيز نتايج ضعيف روي نيمکت‌ها کشيده مي‌شود و برکناري مربيان کليد مي‌خورد.

طبق برآوردهاي انجام شده، متوسط عمر مربيگري در ليگ برتر فوتبال ايران فقط 19 هفته است؛ آماري که براي فوتبال ما فاجعه بار است و باز هم اين مسئله را ثابت مي‌کند که در فوتبال ما نتيجه گيري حرف اول و آخر را براي مديران مي‌زند؛ مديراني که بدون برنامه ريزي و بسترسازي، قصد دارند "ره صد ساله را يک شبه طي کنند" و بار اين بي برنامگي را فقط بر دوش مربيان مي‌اندازند. البته در کنار بي برنامگي مديران، نبايد به توقعات هواداران و بي صبري آنها هم بي توجه بود. موضوعي که خواه ناخواه مديران را در تنگنا قرار مي‌دهد و آنها را مجبور به انجام تغييرات مي‌کند.

کانون مربيان فوتبال ايران با همکاري گروه تحقيقاتي فوتبال آريانا، هادي عطارها و مهدي وحيدفر در پايان فصل يازدهم آمار جالب توجهي از جوانب مختلف مربيگري در ليگ برتر را به دست آورده‌اند. آماري که به صورت دقيق‌تر مي‌تواند ما را در جريان تزلزل غير عادي نيمکت مربيان و عدم امنيت شغلي آنها قرار بدهد. بخشي از اين تحقيق به شرح زير است:

122 مربي در يازده دوره ليگ برتر
از روز11 آذر 1380 که اولين دوره ليگ برتر شروع شد تا ارديبهشت امسال که يازدهمين دوره آن به پايان رسيد، 122 مربي روي نيمکت تيم‌هاي مختلف نشستند. از اين تعداد، 88 مربي ايراني و 34 مربي هم خارجي بودند.

142 تغيير در 180 تيم!
از مجموع 180 تيمي که در يازده دوره ليگ حضور داشته‌اند، 85 تيم سرمربي خود را تغيير داده‌اند که در مجموع 142 تغيير (بعضي از تيم‌ها چند بار سرمربي خود را تغيير داده‌اند) انجام گرفته است. با اين حساب به طور متوسط هر فصل حدود 12 تغيير روي نيمکت‌ها صورت گرفته است.

چند درصد تغييرها مثبت بوده است؟
با وجود برکناري‌هاي گسترده مربيان، اين سئوال بوجود مي‌آيد که چند درصد از اين تغييرات مثبت بوده و تيم مورد نظر با اين تغيير به هدف خود رسيده است. آمار نشان مي‌دهد فقط 36 درصد اين تغييرات جواب داده است. 32 درصد تغييرات منفي بوده و 32 درصد تغييرات هم اثري نداشته است.

استقلال اهواز رکورد دار تغيير مربي
از تيم‎‌هايي که در ميانه فصل سرمربي خود را تغيير داده‌اند، تيم استقلال اهواز رکورد دار است. اين تيم با وجود اينکه دو فصل پيش به ليگ دسته يک سقوط کرد، اما در هشت دوره حضورش در ليگ برتر 17 بار مربي خود را تغيير داد. بعد از استقلال اهواز، تيم ابومسلم قرار دارد که نيمکت اين تيم هم از 9 دوره حضورش در ليگ، 12 بار طعم تغيير را چشيده است. پگاه گيلان، سايپا و راه آهن هم در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند. در سوي ديگر تيم‌هاي فجر سپاسي و ذوب آهن قرار دارند که کمترين تغيير را در نيمکت خود داشته‌اند.

فصل نهم، بهترين فرصت مربيان تازه کار
طبق تحقيق انجام شده مربياني که براي اولين بار در ليگ برتر مربيگري کرده‌اند، در ليگ نهم به بيشترين تعداد خود رسيدند. در ليگ نهم شش مربي توانستند موفق شدند براي اولين بار در ليگ برتر فعاليت کنند که البته اين مسئله بي ارتباط با منشوري شدن تعدادي از مربيان و ممنوع الفعاليت شدن آنها نيست. در ليگ دهم و يازدهم هم به ترتيب سه و چهار مربي براي اولين بار در ليگ برتر مشغول کار شدند.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: محمد حسین لشگری ׀ تاریخ: دو شنبه 12 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mohammad.jordan.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com