مطالب علمی- ورزشی- طنز

مطالب علمی- ورزشی- طنز


پس از کش و قوس‌هاي فراوان بين دو گزينه‌ي نهايي پرسپوليس براي بر عهده‌ گرفتن نيمکت داغ و پرحاشيه‌ي اين تيم ، به نظر مي‌رسد مسئولان پرسپوليس با گزينه‌ي پرتغالي و البته خوش‌نام‌تر خود به توافق رسيده‌اند و اين مربي صاحب کارنامه در صورت امضا کردن قرارداد خود با سرخ‌پوشان ، تا چند روز آينده بر سر تمرينات اين تيم حضور خواهد يافت. اما در اين ميان که احتمال حضور گزينه‌ي پرتغالي بيش از گزينه‌ي آرژانتيني است ، قصد داريم مروري کوتاه بر کارنامه‌‌ي اين مربي داشته باشيم ، تا هواداران مشتاق پرسپوليس با اين مربي بيش از پيش آشنا شوند. مانوئل خوزه دخسوس سيلوا ،

نام اين مربي 66 ساله و اهل پرتغال است ، مردي که برخلاف سابقه‌ي درخشان مربيگري خود ، سابقه‌ي خوبي و قابل توجهي در دوران بازيگري خود ندارد.

دوران بازيگري :

سرمربي خوش‌نام احتمالي سرخ‌پوشان داراي پست تخصصي هافبک بوده است و محصول باشگاه بنفيکاي پرتغال محسوب مي‌شده است. مانوئل گرچه دوران بازيگري خود را در تيم دوم بنفيکا آغاز کرد و پس از يک سال به تيم اصلي نيز راه يافت ، اما پس از انجام فقط يک بازي با پيراهن تيم بنفيکا ، بطور قرضي راهي تيم‌هايي همچون اسپورتينگ دا کويلا ، فارزيم و بلننسس شد. هرچند که در اين سه تيم نيز حضور موفقي نداشت. او در موفق‌ترين حضور خود در دوران حرفه‌اي بازيگري ، در تيم تومار حضور يافت و در طول چهار فصل حضور خود در اين باشگاه 111 بازي انجام داد و 12 گل نيز به ثمر رساند. پس از آن در تيم‌هايي همچون فارنسه ، بيرا مار و اسپورتينگ دي اسپينو حضور يافت. بزرگ‌ترين افتخار مانوئل خوزه در دوران بازيگري کسب يک عنوان قهرماني در ليگ برتر پرتغال بود که با تيم بنفيکا و در فصل 69-1968 بدست آمد ، قهرماني که مانوئل کم‌ترين نقش را در بدست آوردنش داشت.

دوران مربيگري :

اسپورتينگ دي اسپينو :

در دومين فصل حضور مانوئل خوزه در تيم اسپورتينگ دي اسپينو به عنوان بازيکن ، او سمت مربيگري اين تيم دست دومي را نيز متقبل شد و به عنوان بازيکن-مربي کار خود را در فصل 79-1978 در اين تيم آغاز کرد. او پس از پايان اين فصل کفش‌هاي خود را آويخت و تصميم گرفت حرفه‌ي مربيگري را بطور تخصصي در پيش بگيرد. او در فصل 80-1979 توانست تيم اسپورتينگ دي اسپينو را به قهرماني ليگ دست دوم پرتغال برساند و راهي ليگ برتر نمايد. مانوئل در پايان فصل 82-1981 از تيم اسپورتينگ دي اسپينو جدا شد و راهي تيم ويتوريا دي گيمارش پرتغال در ليگ برتر شد و توانست در اين تيم نيز کارنامه‌ي موفقي را داشته باشد.

ويتوريا دي گيمارش :

او در اولين و تنها فصل حضور خود در اين تيم توانست اين تيم را به رتبه‌ي چهارم در ليگ برتر پرتغال برساند و اين تيم را راهي جام يوفا کند.

پورتيموننزه :

مقصد بعدي اين مربي تحول‌گرا باشگاه پورتيموننزه بود. او در اولين فصل حضور خود در اين باشگاه توفيق خاصي را نداشت ، اما در دومين فصل ، پورتيموننزه توانست به رتبه‌ي پنجم در ليگ برتر پرتغال دست يابد و راهي جام يوفا گردد. تيم پورتيموننزه در فصل 85-1984 با هدايت مانوئل خوزه پرتغالي به بهترين مقام خود يعني مقام پنجمي در ليگ برتر پرتغال دست يافت.

اسپورتينگ ليسبون :

او در سال 1985 در حالي با تيم اسپورتينگ ليسبون قرارداد بست ، که روياهاي بسياري را در سر داشت ، اما هيچ کدام از اين روياها ميسر نشد. خوزه در اولين فصل حضور خود قهرماني در ليگ پرتغال را با اختلاف دو امتياز از دست داد. او در دومين فصل حضورش در اين تيم ، پس از انجام شش بازي بدون پيروزي ، از اين باشگاه اخراج شد و آن فصل را بدون باشگاه سپري کرد. يکي از نکات قابل توجهي که به کار او بيش از پيش اعتبار بخشيد ، کشف استعداد فيگوي مشهور بود. با اين وجود مانوئل اين امر را به شدت انکار مي‌کند. پيروزي 7-1 برابر رقيب سنتي اسپورتينگ يعني بنفيکا در دربي شهر ليسبون از جمله افتخارات او در تيم اسپورتينگ بود. جالب آن است بدانيم سرمربي احتمالي پرسپوليس تهران در جام يوفا نيز يک رکورد جاودانه در اختيار دارد ، رکورد او کسب يک پيروزي 9-0 برابر يک باشگاه ايسلندي است.

اسپورتينگ دي براگا و اسپورتينگ ليسبون :

پس از آن‌که مانوئل خوزه نتوانست افتخارات مد نظرش را با باشگاه‌هاي پيشين خود کسب کند ، راهي تيم اسپورتينگ دي براگاي پرتغال شد تا چالشي جديد را کسب نمايد. او در بين سال‌هاي 1987 تا 1989 در تيم براگا حضور داشت و افتخار خاصي را کسب نکرد تا بار ديگر در سال 1990 به تيم اسپورتينگ ليسبون بازگردد ، اما اين بازگشت عمر کوتاه و البته ناموفقي را در پي داشت و مانوئل بار ديگر از اين تيم اخراج شد ، اما اين‌بار به علت حذف تيم از جام حذفي اين اتفاق روي داد. تيم اسپورتينگ ليسبون در حالي‌که در ورزشگاه‌ خانگي خود ميزبان تيم مارتيمو بود ، با نتيجه‌ي 2-1 شکست خورد و حذف شد.

اسپورتينگ دي اسپينو :

در فصل 91-1990 بار ديگر هدايت تيم سابق خود ، يعني تيم اسپورتينگ دي اسپينو را در ليگ دسته دوم پرتغال برعهده گرفت ، تا با قهرماني اين تيم بار ديگر ارزش‌هاي خود را به اثبات رساند ، اما اين اتفاق هيچ‌گاه رخ نداد و اين دوران نيز براي مانوئل ناکام سپري شد.

بوآويستا :

او پس از ناکام ماندن در رساندن تيم اسپورتينگ دي اسپينو به ليگ برتر ، راهي تيم بوآويستا در ليگ برتر پرتغال شد. مانوئل خوزه دوران مربيگري خود در اين تيم دسته دومي را با قهرماني در جام حذفي پرتغال آغاز کرد. او در دومين فصل حضور خود در اين تيم ، سوپر جام پرتغال را نيز فتح کرد و در رقابت‌هاي جام حذفي نيز فيناليست شد. او پس از پنج فصل حضور در تيم بوآويستا و کسب يک مقام سومي در ليگ برتر پرتغال اين تيم را ترک کرد.

مارتيمو و بنفيکا :

خوزه در سال 1996 با تيم مارتيمو قرارداد بست و در ميانه‌هاي فصل جايگزين پائولو اتوري در تيم بنفيکاي پرتغال شد و در نهايت با اين تيم به رتبه‌ي سوم در ليگ برتر پرتغال دست يافت. با وجود نتايج نه چندان اميدوارکننده او در تيم بنفيکا براي فصل بعد ماندگار شد ، اما قبول شکست تحقيرآميز برابر تيم ريو آوه باعث اخراج او از سمت خود شد.

لييرا :

او در سال 1999 با تيم لييرا به توافق رسيد ، اما به توافق رسيدن با تيم الاهلي مصر باعث شد تا او در هفت هفته مانده به پايان فصل از اين تيم جدا شود و مسئوليت خود را به خوزه مورينيو ، سرمربي فعلي رئال مادريد بسپارد. اين درحالي است که لييرا در حال رسيدن به بهترين جايگاه خود در تاريخ ليگ برتر پرتغال بود.

اولين دوره‌ي مربيگري در الاهلي مصر :

خوزه با هدف کسب قهرماني ليگ برتر مصر راهي اين تيم شد و در اولين تجربه‌ي خود به عنوان سرمربي تيم الاهلي توانست تيم رئال مادريد را در يک بازي دوستانه با نتيجه‌ي 1-0 شکست دهد. اولين دوره‌ي مربيگري مانوئل خوزه در الاهلي مصر گرچه با فتح ليگ برتر مصر همراه نشد ، اما کسب پيروزي 6-1 برابر تيم الزمالک ، از جمله نتايج درخشان اين مربي در ليگ برتر مصر بود. او در ليگ قهرمانان آفريقا بسيار درخشان ظاهر شد و توانست با تيم الاهلي اين جام را کسب نمايد. او در اولين فصل حضور خود در الاهلي مصر (02-2001) توانست سوپر کاپ آفريقا را نيز کسب کند. با اين وجود مانوئل که متهد به کسب عنوان قهرماني در ليگ برتر مصر شده بود ، از سمت خود اخراج شد و راهي تيم اسبق خود بلننسس شد و فصل 03-2002 در اين تيم و البته در ليگ برتر پرتغال سپري کرد و توفيق خاصي را نيز بدست نياورد.

دومين دوره‌ي مربيگري در الاهلي مصر:

بدون ترديد موفق‌ترين دوره‌ي مربيگري مانوئل خوزه در تيم الاهلي مصر بوده است و اين مربي پرتغالي با کسب افتخارات متعدد به همراه اين تيم مصري توانست کارنامه‌ي مربيگري خود را بيش از پيش پر اعتبار سازد. در ادامه قصد خواهيم داشت به افتخارات اين مربي در تيم الاهلي مصر بپردازيم. پس از يک وقفه‌ي يک‌ساله ، مانوئل خوزه در سال 2003 بار ديگر به تيم الاهلي مصر بازگشت تا تمام افتخارات ممکن با اين باشگاه را کسب کند. او در بازگشت به تيم الاهلي اقدام به يک رکوردشکني تاريخي نمود و توانست 55 بازي بدون شکست را در کارنامه ثبت کند. او همچنين در سال‌هاي 2005 ، 2006 ، 2007 و 2008 توانست چهار بار متوالي تيم الاهلي را به فينال ليگ قهرمانان آفريقا برساند و به جز سال 2007 در بقيه‌ي موارد عنوان قهرماني در ليگ قهرمانان را از آن خود کند. کسب چهار عنوان قهرماني در ليگ قهرمانان آفريقا او را به موفق‌ترين مربي تاريخ اين رقابت‌ها مبدل کرد. علاوه بر کسب عناوين متعدد قهرماني در ليگ قهرمانان آفريقا ، مانوئل خوزه توانست الاهلي را در سال‌هاي 2006 ، 2007 و 2009 به مقام قهرماني در سوپر کاپ آفريقا نيز برساند. مانوئل خوزه گرچه در اولين دوره‌ي حضور خود نتوانست قهرماني در ليگ برتر مصر را براي تيم الاهلي به ارمغان بياورد ، اما در دومين دوره‌ي حضور خود توانست پنج بار متوالي و در فصل‌هاي 05-2004 ، 06-2005 ، 07-2006 ، 08-2007 ، 09-2008 ، عنوان قهرماني در ليگ مصر را از آن خود نمايد. جام حذفي مصر در فصل‌هاي 06-2005 و 07-2006 قهرماني جز الاهلي نداشت ، تيمي که هدايت آن بر عهده‌ي مانوئل خوزه بود. در پايان شايان ذکر است که مانوئل خوزه در سال‌هاي 2005 ، 2006 ، 2007 و 2008 توانست عنوان قهرماني در سوپر کاپ مصر را نيز از آن خود نمايد. موفق‌ترين فصل خوزه در تيم الاهلي ، بدون ترديد فصل 06-2005 بوده‌ است ، فصلي که در آن قهرماني در ليگ برتر ، جام حذفي و ليگ قهرمانان آفريقا بدست آمد و يک سه‌گانه‌ي ارزشمند براي اين مربي پرتغالي به ثبت رسيد. لازم به ذکر است که اين مربي در سال 2006 با الاهلي به مقام سومي در رقابت‌هاي جام جهاني باشگاه‌ها نيز رسيد ، مقامي که براي اولين بار توسط يک تيم آفريقايي کسب شد. در ضمن الاهلي فصل 06-2005 را بدون شکست به پايان رساند. در فصل بعد نيز فقط در نيم فصل دوم سه شکست را پذيرفت (دو شکست در ليگ قهرمانان آفريقا و يک شکست در جام جهاني باشگاه‌ها). کليه‌ي اين مسائل باعث شد تا مانوئل خوزه به عنوان برترين مربي قاره‌ي آفريقا در سال 2006 انتخاب گردد. اين افتخار براي اولين بار بود که نصيب يک مربي غير آفريقايي مي‌شد.

گزينه‌‌ي سرمربيگري تيم ملي پرتغال :

پس از آن‌که لوئيز فيليپه اسکولاري از تيم ملي پرتغال جدا شد ، شايعات بسياري مبني بر حضور مانوئل خوزه بر روي نيمکت تيم ملي پرتغال به گوش مي‌رسيد ، اما فدراسيون فوتبال پرتغال کارلوس کيروش را به عنوان سرمربي اين تيم معرفي کرد.

سرمربيگري در تيم ملي آنگولا :

در تاريخ 13 مي سال 2009 ، مانوئل خوزه پس از شش سال هدايت تيم الاهلي مصر به تيم ملي آنگولا پيوست. تيم ملي آنگولا به اميد موفقيت در جام ملت‌هاي آفريقا که ميزبان آن نيز بود ، اقدام به استخدام مانوئل موفق نمود ، اما اين مربي پس از آن‌که در رقابت‌هاي يک چهارم نهايي رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آفريقا شکست را برابر تيم ملي غنا پذيرفت ، از تيم ملي آنگولا جدا شد.

الاتحاد عربستان و سومين دوره‌ي مربيگري در الاهلي مصر :

در 31 مي سال 2010 مانوئل خوزه هدايت تيم الاتحاد عربستان را بر عهده گرفت و در دسامبر سال 2010 نيز پس از کسب 8 تساوي متوالي از ادامه‌ي کار در اين تيم عربستاني استعفا داد و با يک قرارداد يک ساله و نيم راهي تيم الاهلي مصر شد تا سومين دوره‌ي حضور خود و البته ناموفق‌ترين دوره‌ي مربيگري خود در اين تيم را آغاز نمايد. او در اين دوره به دلايل متعدد از جمله نا آرامي‌هاي سياسي موجود در مصر نتوانست نتايج دلخواه را کسب نمايد. او در ادامه نيز علي رغم تمايل دروني خود براي ادامه‌ي کار با تيم الاهلي ، نتوانست در جو ناآرام مصر دوام بياورد و در نهايت نيز اين تيم را ترک کرد. افتخارات بزرگي که مانوئل با تيم الاهلي کسب کرد ، سبب شد او به عنوان يکي از اسطوره‌هاي فراموش نشدني تاريخ فوتبال باشگاه الاهلي تبديل شود. او در ميان طرفداران تيم الزمالک نيز هواداران بسيار داشت و همه و همه قبول داشتند که او افسانه‌ي فراموش نشدني فوتبال مصر است.

احتمال حضور افسانه‌ي مصر در پرسپوليس :

حال افسانه‌ي پرتغالي فوتبال مصر در راه پرسپوليس است. پرسپوليس گرچه شرايطي کاملا متفاوت با تمامي تيم‌هاي تحت هدايت مانوئل خوزه دارد ، اما به هر ترتيب چالشي جديد و پرحاشيه براي اين مرد پرتغالي محسوب مي‌گردد و البته اگر اين مربي خوش‌نام که روزگاري وصف‌ناپذير را در فوتبال آفريقا پشت سرگذاشته است ، بتواند با تيم پرسپوليس به موفقيت دست يابد و حداقل قهرماني ليگ برتر ايران را بدست آورد ، در نزد هواداران پرسپوليس به فرشته‌ي نجات سرخ‌پوشان تبديل خواهد شد و در کنار مربيان محبوبي همچون علي پروين و افشين قطبي قرار خواهد گرفت. اما از اين نکته نيز غافل نشويم که انتظار از مانوئل بيش از قهرماني در ليگ برتر است و هواداران پرسپوليس انتظار خواهند داشت مانوئل با در اختيار داشتن ستارگان بزرگي همچون علي کريمي ، شهاب گردان ، کريم انصاريفرد ، جواد کاظميان و مهدي مهدوي‌کيا و سايرين در اولين فصل حضورش در ايران يک دوگانه‌ي ارزشمند را کسب نمايد ، البته اگر جام حذفي در کار باشد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: محمد حسین لشگری ׀ تاریخ: دو شنبه 12 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mohammad.jordan.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com