مطالب علمی- ورزشی- طنز

مطالب علمی- ورزشی- طنز


سهيل مهدي کارشناس کميته صدور مجوز حرفه‌اي فدراسيون که رابط فدراسيون فوتبال ايران و کنفدراسيون فوتبال آسيا است، در گفت‌وگو با فارس، درباره روند بررسي وضعيت حرفه‌اي باشگاه‌ها صحبت‌هاي زير را انجام داد.

* مدارک نرسد با کسب امتياز روبرو مي‌شوند

مهدي در خصوص روند ارسال مدارک باشگاه‌ها براي کنفدراسيون فوتبال آسيا، گفت: طبق برنامه هرسال نمايندگان AFC براي بررسي باشگاه‌ها به ايران مي‌آيند و از طرفي باشگاه‌ها بايد مدارک خود را که شامل 21 آيتم مي‌شود، تحويل فدراسيون دهند تا فدراسيون اين مدارک را براي AFC ارسال کند.


وي ادامه داد: آخرين مهلت باشگاه‌ها براي ارسال مدارکشان به فدراسيون 17 تير است و اگر باشگاهي در ارسال مدارک خود تأخير داشته باشد، با کسب امتياز و مسائل انضباطي روبرو مي‌شود چرا که اگر باشگاه‌ها در ارسال مدارک خود زمان و دقت را فراموش کنند ايران ممکن است با کاهش سهميه در ليگ قهرمانان آسيا روبرو شود. تاکنون از 18 باشگاه ليگ برتري فقط سايپا مدارکش را به فدراسيون داده است.

کارشناس کميته صدور مجوز حرفه‌اي فدراسيون فوتبال تاکيد کرد: ‌سال قبل چون هيئت رئيسه فدراسيون فوتبال پيش‌بيني نمي‌کرد که نقص مدارک باشگاه‌ها باعث کاهش سهميه ايران در ليگ قهرمانان آسيا مي‌شود، برخوردي با باشگاه‌ها نداشت، اما امسال در صورتي که باشگاهي نواقصي داشته باشد، با برخورد انضباطي روبرو خواهد شد.

* براي شرکت در ليگ برتر نياز به صدور مجوز حرفه‌اي است

مهدي در خصوص روند بررسي باشگاه‌ها براي صدور مجوز حرفه‌اي، به فارس گفت: باشگاه‌ها علاوه بر اينکه بايد مدارک خود را براي ارسال به AFC آماده کنند بايد براي صدور مجوز حرفه‌اي هم اقدامات لازم را انجام دهند. اين مدارک بايد به تاييد AFC برسد و از اين طريق علاوه بر مجوز حضور در ليگ قهرمانان آسيا مجوز شرکت در ليگ برتر را هم بگيرند. در واقع گرفتن مجوز حرفه‌اي خيلي مهم است چون بحث حضور يا عدم حضور در ليگ برتر مطرح است. باشگاه‌ها براي تکميل و ارسال مدارک تا پايان مردادماه فرصت دارند.

کارشناس کميته صدور مجوز حرفه‌اي فدراسيون فوتبال در پاسخ به اين سؤال که اگر باشگاهي نتواند شرايط حرفه‌اي را کسب کند و با توجه به اينکه ليگ جديد از 29 تير آغاز مي‌شود، تکليفشان چه مي‌شود، گفت: چون امسال اولين سالي است که مي‌خواهيم مجوز صدور حرفه‌اي شدن باشگاه‌ها را صادر کنيم، هنوز AFC براي برخورد با باشگاه‌هايي که نواقصي دارند، تصميمي نگرفته اما اين مسئله در جلسه کميته اجرايي AFC بحث شده است. اگر مدارک باشگاهي براي حضور در ليگ قهرمانان آسيا کافي نباشد، عدم حضور در مسابقات صددرصد است اما در مورد مسابقات داخلي مشروط است. باشگاه‌هاي ايراني از بهمن سال گذشته به فدراسيون تعهد داده‌اند که موارد لازم را پيگيري کنند. بحث حذف باشگاه‌ها از ليگ برتر از سال آينده(ليگ سزدهم و نه اين دوره) اجرا مي‌شود.

وي خاطرنشان کرد: امسال اگر باشگاهي دچار مشکل باشد، طبق آئين‌نامه انضباطي جريمه مي‌شود در واقع باشگاه‌ها اگر هر بندي که AFC در نظر گرفته باشد، رعايت نکند بابت آن جريمه جداگانه مي‌شود.

* کسي سر کار نيست و همه چيز بررسي مي‌شود

کارشناس کميته صدور مجوز حرفه‌اي فدراسيون فوتبال در اين باره که هنوز خيلي از باشگاه‌ها مشکلات مالي خود را برطرف نکرده‌اند و گفته مي‌شود همه اين قوانين فقط براي مطرح شدن است و کسي کاري به اين باشگاه‌ها ندارد، گفت: صادقانه بايد بگويم که نه مردم و نه خبرنگاران و نه هيچ کس ديگر سر کار نيست. بحث اين است که وقتي استانداردي وارد يک سيستم مي‌شود، جا انداختن اين استاندارد چالش‌هايي را به همراه دارد. چون رفتار محيطي از قبل شکل گرفته، در نتيجه ما بايد براي شروع کار حداقل استانداردها را در نظر بگيريم. نمي‌توانيم از همين اول بگوئيم که بايد مثل اروپا باشيم.

وي افزود: ساختار فوتبال ما به صورت تجاري تعريف نشده است و باشگاه‌هاي ما حق پخش تلويزيوني درست، تبليغ محيطي، بليت فروشي و خيلي مسائل ديگر را ندارند. هنوز باشگاه‌هاي ما هنگام برگزاري مسابقه نمي‌توانند کل فضاي ورزشگاه را در اختيار داشته باشند.


مسئله بعدي رسيدگي به وضعيت استاديوم‌هاست. باشگاه‌هاي ما استاديومي در اختيار ندارند که بخواهيم براي استاندارد شدن آنها به باشگاه‌ها فشار بياوريم. در نتيجه بايد به آنها کمک کنيم و اين فرصت را بدهيم تا حداقل استاندارد مهيا شود و سپس کم‌کم به هدف نهايي برسيم. سال‌هاي اول اجراي اين طرح بايد همه چيز را خاکستري ديد در نتيجه نه اغماض مي‌شود و نه کسي سر کار است.

مهدي در مورد وضعيت باشگاه‌هاي تصريح کرد: اينطور نيست که از باشگاه‌ها خواسته شده باشد حتما تراز مالي‌شان مثبت باشد بلکه AFC مي‌گويد بايد باشگاه‌ها در صورت تراز منفي توجيه مناسبي داشته باشند، يعني مثلا اگر يک باشگاه بدهي انباشته دارد، توضيح دهد که براي حل اين مسئله چه راه‌حل‌هايي دارد و تاکنون براي رفع شدن آن چه اقداماتي انجام شده است. مديري که 10 سال بدهي داشته و اکنون در حال برطرف کردن اين بدهي است، احتياج به کمک دارد.

وي در پاسخ به اين سؤال که کدام باشگاه‌ها روند مثبت و کدام روند منفي داشته‌اند، به فارس گفت: باشگاه‌هاي سپاهان، سايپا، فولاد خوزستان روند مثبتي داشتند و پرسپوليس و استقلال در يک سال گذشته گام‌هايي براي بهتر شدن شرايط مالي برداشته‌اند اما براي امسال باشگاه‌هايي مثل راه‌آهن، فجر سپاسي و داماش و گهر زاگرس وضعيت نامشخصي دارند. در خصوص اينکه اين باشگاه‌ها بايد در مسابقات شرکت کنند يا نه کميته مسابقات تصميم مي‌گيرد اما من باشگاه گهر زاگرس را به لحاظ شرايط استاندارد تاييد نکردم.

مهدي در مورد مهمترين نقطه ضعف باشگاه‌ها در تکميل استانداردسازي اظهار داشت: پوشش بدهي‌هاي سال گذشته از سوي باشگاه‌ها بايد حل و فصل شود. براي بررسي شرايط مالي باشگاه‌ها از کميته انضباطي استعلام مي‌گيريم. بحث اينجاست که بايد قانوني حرف زد نه احساسي. اگر بازيکني از باشگاهي طلب دارد و اين طلب طبق توافق در موعد مقرر پرداخت نشود، بايد اين بازيکن از اين باشگاه شکايت کند و ما در بررسي‌هاي هر ساله خود اين موارد را لحاظ مي‌کنيم.

کارشناس کميته صدور مجوز حرفه‌اي فدراسيون فوتبال در خصوص اينکه باشگاه‌ها براي ارسال مدارک خود به AFC چه مواردي را بايد رعايت کنند، گفت: مهمترين مسئله ترجمه اساسنامه و آخرين تغييرات آن است. همچنين صورت‌هاي مالي حسابرسي شده باشگاه‌ها بايد به صورت شفاف در مدارک باشد. عکس استاديوم‌ها از بخش‌هاي مختلف، رزومه و چارت سازماني از ديگر مسائلي است که باشگاه‌ها بايد رعايت کنند. من مجري خواسته‌هاي باشگاه‌ها هستم.


مهدي تصريح کرد: سهميه ايران در ليگ قهرمانان آسيا مشخص نيست. ممکن است امتياز خوبي بياوريم اما در نهايت با فدراسيون‌هاي غرب آسيا مقايسه مي‌شويم. فقط اميدوار هستيم باشگاه‌ها در تکميل مدارک خود دقت لازم را داشته باشند و همکاري لازم را انجام دهند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: محمد حسین لشگری ׀ تاریخ: سه شنبه 6 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mohammad.jordan.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com