مطالب علمی- ورزشی- طنز

مطالب علمی- ورزشی- طنز


محمدرضا داورزني در گفتگو با مهر ضمن تاکيد بر هدف گذاري پنج سا‌لهاي که واليبال ايران براي شرکت در رقابت‌هاي انتخابي المپيک انجام داده بود، در مورد چگونگي عملکرد تيم ملي در رقابت‎هاي انتخابي ژاپن و چرايي ناکامي در کسب سهميه المپيک توضيح داد.

5 سال زحمت کشيديم
وي با تاکيد بر اينکه واليبال ايران براي شرکت در رقابت‌هاي انتخابي المپيک پنج سال زحمت کشيد، اظهارداشت: سال 2006 چهار هدف براي واليبال ايران تعريف کرديم که خيلي‎ها دستيابي به آنها را شعار مي‎دانستند.

انتقاد به کنار گذاشتن ستاره‎ها
رئيس فدراسيون واليبال يادآور شد تيم ملي ايران طي سال‎هاي 2005 تا 2007 در رده‌هاي پنجم و ششم آسيا بود اما يکي از اهدافي که تعيين کرديم اين بود که براي سال 2011 – 2010 قهرمان آسيا شويم. بايد برنامه ريزي مي‎کرديم و گام به گام پيش مي‎رفتيم به همين دليل وقتي ترکيب تيم ملي براي مسابقات 2007 تغيير کرد خيلي‎ها انتقاد کردند که چرا ستاره‎ها را کنار گذاشته‌ايد؟

پروسه صعود به المپيک
داورزني ادامه داد: آن زمان وقتي المپيک را به عنوان يکي از اهداف تعيين کرديم منظورمان اين بود که اول تيمي داشته باشيم که در زمره بهترين تيم‎هاي آسيايي قرار بگيرد سپس سهميه المپيک کسب کند. بر اين اساس برنامه ريزي کرديم با اين علم که سختي‎هاي زيادي هم در پيش داريم.

اگر تماشاگران نبودند قهرمان آسيا نمي شديم!
وي به مسير حرکت تيم ملي واليبال طي چند سال اخير اشاره کرد و گفت: در اين مدت تيم ملي ايران دو بار در تهران و تايلند قهرمان مسابقات کاپ آسيا شد. از سال 2007 هم در رقابت‎هاي قهرماني آسيا گام به گام بالاتر آمديم تا اينکه در تهران قهرمان آسيا شديم. اگرچه خيلي‎ها مي‎گويند اگر قهرماني تيم ايران به خاطر جمعيت زيادي که در سالن حضور داشتند، رقم خورد.

کلاس جهاني واليبال ايران
رئيس فدراسيون واليبال خاطرنشان کرد که با همه اين انتقادها بازيکنان تيم ملي ايران در رقابت‎هاي گزينشي المپيک ثابت کردند که بهترين تيم آسيا هستند و تيمي دارند که رفته رفته کلاس جهاني به خود مي‎گيرد.

تيم ملي واليبال مقابل تيمي باخت که ليگ ندارد
داوزني در ادامه در مورد واليبال استراليا و شکستي که تيم ملي ايران برابر تيم ملي اين کشور داشت توضيح داد و گفت: آسيا و اقيانوسيه يک کنفدراسيون مشترک دارند. شرايط ساختاري واليبال استراليا متفاوت با ايران و ساير آسيايي‎هاست. استراليا ليگ ندارد و بازيکنان اين کشور فقط هنگام اردوها و تمرينات تيم ملي دور هم جمع مي‎شوند.

وي با يادآوري اينکه بازيکنان واليبال استراليا براي تيم‎هاي باشگاهي اروپا بازي مي‎کنند، افزود: طي چند سال گذشته در اکثر ديدارهاي تدارکاتي برگزار شده مقابل استراليا برنده بوديم.

کاش با تيمي بازي مي‎کرديم که رقيب‎مان نبود
داورزني با يادآوري اينکه تيم ملي واليبال پيش از مسابقات انتخابي المپيک ديداري تدارکاتي با استراليا داشت، خاطرنشان کرد: شايد اين انتقاد را به خودمان داشته باشيم که اي کاش با تيم‎هاي ديگري غير از رقباي خودمان بازي مي‎کرديم. البته در آن مقطع براي بازي با صربستان - هنوز نمي‎دانستيم حريف‎مان در ژاپن است – و بلغارستان است. براي دعوت کوبا به تهران هم تلاش کرديم اما کوبايي‎‌ها به خاطر حضور در مسابقات برلين از سفر به ايران عذرخواهي کردند.

بهانه‎هاي غيرمنطقي برنامه ايران را به هم زد
رئيس فدراسيون واليبال با بيان اينکه مي‎خواستيم 12 بازي تدارکاتي داشته باشيم، اظهارداشت: براي بازي با تيم‌هاي چک و هلند هماهنگي کرديم و حتي دعوت نامه آنها هم به دست‌مان رسيد اما سفارت چک براي صدور ويزا يک بهانه غيرمنطقي آورد و با وجوديکه بازيکنان ايران در آن مقطع در اروپا بودند گفت که بايد آنها را ببيند تا براي صدور ويزا اقدام کند.

وي تاکيد کرد: حتي سفارت چک اعلام کرد که زودتر از 15 روز قادر به صدور ويزا نيست به همين دليل و با وجود رايزني‎هايي که توسط وزارت امور خارجه با سفير و کنسلوگري چک شد نتوانستيم به موقع ويزاي سفر به اين کشور را تهيه کنيم.

ولاسکو مجبور به بازي تدارکاتي با استراليا شد.

رئيس فدراسيون واليبال با اشاره به اينکه کره جنوبي نخستين حريف تيم ملي واليبال در رقابت‎هاي گزينشي المپيک بود، تصريح کرد: کره‎اي‎ها گربه سياه واليبال ايران هستند. بايد وضعيت تيم ملي به گونه‎اي مي‎شد که براي اولين بازي در شرايط مسابقه قرار داشته باشد نه اينکه با انجام اين بازي به شرايط مسابقه برسد.

وي تاکيد کرد: بنابراين با نظر ولاسکو به دنبال بازي تدارکاتي بوديم. پورتوريکو و ونزوئلا که ديرتر از ما و 48 ساعت قبل از مسابقات وارد توکيو شدند. صربستان هم پس از پايان ليگ جهني عازم اوزاکا شده بود و 48 ساعت قبل از مسابقات هم وارد توکيو شد. اما استراليا زودتر از ما به توکيو رفته بود. به همين دليل به ناچار با اين تيم بازي کرديم. الن هم مي‌گويم اگر 10 بار ديگر با استراليا بازي کنيم در 9 ديدار برنده مي‎شويم.

از خودم انتقاد کردم
"فکر نمي‎کنيد پيروزي در چند ديدار تدارکاتي متوالي برابر استراليا و بعد از آن پيروزي در گيم نخست ديدار رسمي برابر اين تيم باعث دست کم گرفتن حريف شد؟"، داورزني در پاسخ به اين پرسش گفت: بازيکنان ايران و استراليا به اندازه کافي يکديگر را مي‌شناختند اما آنچه ما نگرانش بوديم، دست کم گرفتن حريف بود. اولين کسي که در اين زمينه به خودش انتقاد کرد، خود من بود. چون بازي تدارکاتي بيشتر از خودمان به استراليا کمک کرد.

المپيکي مي‎شديم اگر ...
رئيس فدراسيون واليبال تاکيد کرد: بازيکنان ايران در عين شايستگي و به خاطر يک گيم المپيک را از دست دادند. اگر مقابل چين به جاي نتيجه 3 بر 2 با نتيجه 3 بر يک پيروز مي‌شديم يا برابر چين به جاي نتيجه 3 بر يک با نتيجه 3 بر 2 مي‎باختيم، المپيکي مي‎شديم.

آيا حداکثر ظرفيت واليبال ايران همين است؟

داورزني در پاسخ به اين پرسش که "ترکيب اعزامي به ژاپن بهترين ترکيب واليبال ايران در طول تاريخ بود اما بازهم المپيکي نشد. فکر نمي‎کنيد حداکثر ظرفيت واليبال ايران همين است؟"، گفت: نه؛ تفاوت ما با صربستان که المپيکي شد يک اپسيلن تجربه بود. بازيکناني مانند قرا، قائمي و مباشري براي اولين بار در يک ميدان بين المللي قرار گرفتند و مقابل بازيکناني بازي کردند که 290 بازي بين‎المللي دارد. تيم ملي ايران کلاس جهاني دارد.

اگر به المپيک مي‎رفتيم در ميانه جدول بوديم

داورزني ادامه داد: الان هم باورم اين است که اگر تيم ملي واليبال ايران به المپيک صعود مي‌کرد، هرگز در انتهاي جدول رده‌بندي تيم‎ها قرار نمي‎گرفت ويکي از تيم‎هاي ميانه جدول بود. به هر حال پروسه المپيکي شدن به ميدان‎هاي قويتر نياز دارد. واليبال تاکنون مسير قابل تقديري را طي کرده است.

دنيا تمام نشده است

وي با بيان اينکه واليبال ايران استحقاق حضور در جمع بهترين‎هاي دنيا را دارد، تاکيد کرد: المپيکي نشديم اما دنيا تمام نشده است. بايد کار کنيم و باور داشته باشيم که وقتي تيم ملي ايران در جام جهاني صربستان قهرمان را مي‎برد و در توکيو هم دو گيم را به امتياز 30 بر 28 مي‎رساند يعني اينکه قابليت‎هاي جهاني دارد.

آيا کادر فني مقصر المپيکي نشدن واليبال ايران است؟
رئيس فدراسيون واليبال در پاسخ به اين پرسش که "آيا کادر فني مقصر المپيکي نشدن واليبال ايران است؟"، گفت: عملکرد را بايد از صفر تا 100 ديد نه بين صفر و 100! اگر المپيکي مي‎شديم يعني اينکه همه کارشان را درست انجام داده بودند و مسئولان هم حمايت کرده بودند؟ يک ست در تعيين تيم المپيکي نقش داشت. اعتقاد من اين است که واليبال ايران از صد امتياز نمره 99 گرفته است.

ولاسکو قمار کرد!
"فکر نمي‎کنيد کادر فني با درايت بهتر مي‎توانست آن يک گيم سرنوشت ساز را از آن ايران کند؟"، وي پاسخ به اين پرسش را اينگونه داد: کادر فني 12 بازيکن در اختيار داشت. وقتي تيم ايران گيم اول را برد، ولاسکو براي گيم دوم تغيير تاکتيک داد و به نوعي قمار کرد، ريسک کرد. چون دستور کار اين بود که سرويس‏هاي پرشي با حداکثر توان زده شود.

تجربه کارساز بود
داورزني يادآور شد: اما اينجا تجربه کارساز است. يک دنده مي‎چرخد. در اين مسابقات صربستان واستراليا بلندقدترين تيم‎ها بودند اما مربيان ايران با توجه به اينکه تيم در چه دنده‎اي بازي مي‎کند؟ پاسور عقب است يا جلو؟ و وضعيت دفاع روي تور چگونه است؟ تعيين مي‎کند که سرويس را چگونه بزند. مگر چين، ژاپن، کره جنوبي، ونزوئلا و پورتوريکو را چگونه برديم؟

وي تصريح کرد: هميشه به هنگام پوئن‌هاي 23 يا 24 بازيکنان دريافت کننده قدرتي در خط سرويس قرار مي‎گيرند. اين اتفاقي بود که در بازي با صربستان هم افتاد. بازيکن شماره يک آنها که پشت خط زن بود در پوئن 24 بر 21 (به سود ايران) در پشت خط سرويس قرار گرفت. سرويس ريسکي زد تا اينکه مساوي شديم و در نهايت 30 بر 28 باختيم.

داورزني گفت که در بازي با استراليا هم همين اتفاق افتاد. استراليا براي گيم دوم از يک پاسور ديگر استفاده کرد و به کار ريسکي روي آورد و اينگونه بازي را گرفت.

کادر فني مقصر نيست، بازيکنان هم اشتباه کردند
رئيس فدراسيون واليبال تاکيد کرد: در هر صورت اعضاي کادر فني آنچه را که لازم بود انجام دهند، انجام دادند. نمي‎توانم بگويم کادر فني مقصر است. ما بازيکناني داشتيم که در برخي لحظات و براي سرويس و دريافت اشتباهات فردي انجام دادند و اينگونه با اشتباهات فردي، بي دقتي و کم تجربگي امتياز از دست دادند.

ولاسکو خودش پاسخ دهد
داورزني در پاسخ به اين پرسش که " پس هيچ تقصيري را به گردن کادر فني نمي‎بينيد؟"، خاطرنشان کرد: کادر فني و بازيکنان کار خودشان را انجام دادند. مربيان هر آنچه داشتند، رو کردند. در اين بخش ولاسکو بايد خودش بياد و پاسخ دهد. من با وجود تجربه چند ساله‎اي که دارم به خود اجازه نمي‎دهم در مورد موضوعات فني صحبت کنم.

ليگ جهاني برنامه آينده تيم ملي واليبال است
وي با بيان اينکه بايد بازيکنان تيم ملي واليبال را به لحاظ روحي و رواني بازسازي کنيم، يادآور شد: شهريورماه مسابقات کاپ آسيا برگزار مي‎شود. بايد تيم ملي ايران بتواند در اين رقابت‎ها به عنوان نماينده ايران انتخاب شود تا با نماينده آفريفا بازي کند چون برنده اين بازي براي حضور در ليگ جهاني با تيم‎هاي ته جدولي اين مسابقات رقابت خواهد داشت.

براي حفظ خوليو ولاسکو تلاش مي‎کنيم

رئيس فدراسيون واليبال در پايان در مورد ادامه همکاري با خوليو ولاسکو توضيح داد و گفت: تلاش مي‎کنيم ولاسکو را حفظ کنيم و تا مسابقات انتخابي جهان همکاري با او را ادامه دهيم. البته تا پايان ماه آگوست يعني تا 10 شهريورماه با اين مربي قرار داد داريم. بعد از آن سعي مي‎کنيم در يک پروسه زماني و براي بازي‎هاي آسياي کره جنوبي اين مربي را در اختيار داشته باشيم و اين روند را تا المپيک 2016 ادامه دهيم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: محمد حسین لشگری ׀ تاریخ: دو شنبه 29 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mohammad.jordan.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com